PERSONUPPGIFTSHANTERING
INLEDNING OCH SYFTE
Syftet med denna policy är att säkerställa att Färnas Hjärta AB hanterar personuppgifter i enlighet med EUs dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR). Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras och omfattar såväl strukturerad som ostrukturerad data. Denna policy är förankrad hos alla våra medarbetare.

TILLÄMPNING OCH REVIDERING
Ägaren ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy. Policyn ska fastställas av ägaren minst en gång per år och uppdateras vid behov. VD’n är ansvarig för att hålla i processen kring årlig uppdatering av policyn till följd av nya och förändrade regelverk.
Denna policy är tillämplig för företagets styrelseledamöter, VD, medarbetare samt uppdragstagare som berörs av vår verksamhet och samarbetspartners.

ORGANISATION OCH ANSVAR
VD har det övergripande ansvaret för innehållet i denna policy samt att den implementeras och efterlevs av verksamheten. VD får delegera ansvaret och implementationen till lämplig person på företaget. Alla medarbetare ansvarar för att de agerar i enlighet med denna policy och vad den vill säkerställa.

BEGREPP OCH FÖRKORTNINGAR
Begrepp och Betydelse
Personuppgift:
En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan
hänföras till en fysisk person som är i livet.
Registrerad:   
Den som en personuppgift avser, det vill säga den fysiska person som
direkt eller indirekt kan identifieras genom personuppgifterna i
ett register.
Personuppgiftsbehandling:
En åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter
– oberoende av om de utförs automatiserat eller ej – såsom insamling,
registrering, organisering och strukturering.

PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
Varje personuppgiftsbehandling ska ske enligt följande principer:
o Laglighet
o Ändamålsbegränsning
o Uppgiftsminimering
o Korrekthet
o Lagringsminimering
o Integritet och konfidentialitet

Våra uppgiftsbehandlingar dokumenteras löpande i kontaktregistret och kundregistret.
Uppföljning och utvärdering av vår hantering av personuppgifter ska ske minst årligen.

Eventuella incidenter rörande personuppgifter som vi behandlar ska utan dröjsmål rapporteras till VD. VD’n ska utan onödigt dröjsmål och senast inom 72 timmar anmäla incidenten till Datainspektionen samt i övrigt vidta nödvändiga åtgärder med anledning av incidenten.
Våra krav på att personuppgifter hanteras enligt GDPR ska alltid säkerställas vid upphandling och utveckling av IT-lösningar och tjänster, och ska vara en del i kravspecifikationen och eventuella avtal.

Cookies
Vad är kaka / cookie?
“En kaka eller cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator.
Kakor används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Det går att använda informationen i kakan för att följa hur användare surfar.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få tillgång till information om att webbplatsen innehåller kakor och ändamålet med användningen av kakor. Besökaren ska också lämna sitt samtycke till att kakor används.”

Vid frågor kan du kontakta oss via mejl: info(at)farnashjarta.se eller telefon.
Färnas Hjärta AB – Februari 2019