turism och beteendeekonomi
Turism och beteendeekonomi: en halvdags workshop med praktiska tips och förebilder. Genom samarbete och med hjälp av vetenskapliga åsikter skapar vi ett bättre förståelse för gästernas beteende när de bokar, köper och upplever.
De kunskaparna leder till att vi kan förbättra våra marknadsföring, prissättning och försäljning.

Beteendeekonomi och turism i praktiken

Hur tar vi och våra gäster beslut?
Helt rationellt….eller spelar hjärtat och känslor en roll också?
Hur många olika produkter säljer jag? Effektiv prissättning. Hållbarhet. Hur kan jag förföra mina gäster? Övernattningspaket; inklusive eller exklusive frukost och sänglinne? Bara ett axplock av de frågorna som vi kommer att jobba med.

Beteendeekonomi, en glimt av teorin

Först pratar vi om teorin för att förstår vår egen situation bättre. Under första timmen gör vi en kort genomgång av den intressante mixen av ekonomi och psykologi. Dessutom många, ibland lustiga förebilder blir presenterade som visar hur irrationella vi kan vara när vi tar beslut. Men varför? Hjärtat eller hjärnor?
turism och beteendeekonomi

Det viktigaste: fokus på din turismverksamhet

Sen ska vi jobba med vår egen verksamhet.
Hur kan vi använda åsikter och kunskapar för att få mer kunder, fler bokningar och ökad försäljning? De bästa produkter och paket? Hur många olika säljer du? På vilket sätt presenterar du dem till era potentiella gäster och besökare?

Hur är det med prissättningen? Lågpris till högpris eller tvärtom? Finns det förbättringsmöjligheter för att öka försäljning och lönsamheten?

Säljer du paket som innehåller tillägg produkter så som lunch, sänglinnen eller en aktivitet? Så kallad opt-in? Det finns kanske bättre sätt att göra det; ett komplett paket till ett högre pris
med opt-out möjligheter.

Så klart är hållbarhetsämnet med i workshopen. På vilket sätt kan vi hjälpa våra besökare att vara en gäst som har hållbarhet i fokus? Gästbeteende i naturen? Förbudsskyltar? Info app? Belöning?
Efter workshopen Turism och Beteendeekonomi åker du tillbaka till företaget med ett antal praktiska tips. Ett set med möjliga förbättringar som går att testa, realisera och justera på ett enkelt sätt.

Om workshopen Turism och BeteendeEkonomi

Var: hela Sverige och Norge
Utmärkt för: turistföretag, besöksmål, destinationer, regionala och kommunala turistaktörer
När: efter överenskommelse
Grupp: max 20 deltagare
Tid: halv dag
Pris: 12 500 kr ex moms.
Eventuella resekostnader och boende tillkommer.

Information och bokningar (länk)

Intressant
En kort Ted-talk om effekten av att säga “Tack så mycket” (in English)
För att få en idé – Beteendeekonomi med Niklas Laninge